mono

20.-23.8.: La klo 18, su klo 19.15, ma klo 15, ti klo 19.30
27.-31.8.: La klo 15, ma klo 17.30, ke klo 13
3.-14.9.: Esitysajat tarkentuvat myöhemmin

JULIETA
(traileriin tästä linkistä)

Espanja 2016 | 99 min | K-12
Ohjaus: Pedro Almodóvar | Pääosissa: Adriana Ugarte, Emma Suaréz, Priscilla Delgado, Rossy de Palma, Michelle Jenner


Pedro Almodóvarin uusi elokuva on draama naisista, rakkaudesta ja särkyneistä sydämistä. Julieta asuu Madridissa tyttärensä Antían kanssa. Molemmat naiset surevat Xoanin, Antían isän ja Julietan aviomiehen, kuolemaa. Toisinaan suru lähentää ihmisiä, joskus se ajaa heidät erilleen.

Kun Antía täyttää kahdeksantoista vuotta, hän hylkää äitinsä sanaakaan sanomatta. Julieta etsii häntä kaikkialta, kaikin keinoin. Julietalle selviää ainoastaan se, miten vähän hän tyttärestään tietää.

Julieta on elokuva äidin kamppailusta epätietoisuutta vastaan. Se on myös kertomus kohtalosta, syyllisyydestä ja siitä käsittämättömästä mysteeristä, joka saa meidät hylkäämään rakastamamme ihmiset, pyyhkimään heidät elämästämme kuin he eivät koskaan olisi merkinneet meille mitään. Kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassakaan.

Pedro Almodóvar on käsikirjoittanut elokuvan Alice Munron kolmen novellin pohjalta. Novellit on julkaistu teoksessa Karkulainen: Kertomuksia (Runaway, 2004).

Julieta oli osa Cannesin elokuvajuhlien arvostettua pääkilpasarjaa toukokuussa 2016.

 

★★★★★ "Julieta on sekä teemoiltaan että monipolviselta tarinaltaan sukua sellaisille Almodóvar-klassikoille kuin Kaikki äidistäni, Puhu hänelle ja Volver – paluu. Toisaalta Julieta on on tarinaltaan arkisempi, kerronnaltaan hillitympi ja sävyltään vakavampi kuin Almodóvarin aiemmat naiselokuvat. Se on melo­draama vailla tunteenpurkauksia, rakkaustarina täynnä katumusta ja syyllisyyttä. Tietyllä tavalla se on myös arvoitus vailla ratkaisua." - Tarmo Poussu, Ilta-Sanomat
★★★★★ "Maaginen Almodóvar teki tyylikkään retrohenkisen elokuvan – kuin tanssien 1960-luvun ranskalaisen uuden aallon harjalla.” – IS, Voima
★★★★ "Hienointa Julietassa on se, kuinka pienestä ja samalla suuresta siinä on kyse. Suru, syytökset, syyllisyydentunto ja kaipuu kuuluvat elämään, mutta kasvamalla tarpeeksi suuriin mittoihin ne voivat tukahduttaa elämän. (…) Julieta on kypsän elokuvantekijän seesteinen voimannäyte, jossa ei ole mitään turhaa tai liikaa.
- Pertti Avola, Helsingin Sanomat


Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

21.-24.8.: Su klo 17.15, ma klo 17.30, ke klo 13
28.-30.8.: Su klo 18.45, ti klo 19.45 (päättyy)

THE MAN WHO KNEW INFINITY
(traileriin tästä linkistä)

Iso-Britannia 2015 | 109 min | K-12
Ohjaus: Matt Brown | Pääosissa: Jeremy Irons, Dev Patel, Malcolm Sinclair, Stephen Fry, Toby Jones, Devika Bhise

Tositapahtumiin perustuva elokuva ystävyydestä, joka muutti matematiikan lakeja ikuisiksi ajoiksi. Vuonna 1913 Ramanujan (Dev Patel), köyhistä oloista kotoisin oleva itseoppinut intialainen matemaattinen nero sai kutsun Cambridgen Trinity Collegeen. Siellä hänen mentorinsa oli omalaatuinen professori GH Hardy (Jeremy Irons). Ramanujan joutui taistelemaan todistaakseen aidon neroutensa ensin Hardylle ja myöhemmin koko maailmalle.

Elokuva perustuu Robert Kanigelin romaaniin.

 

★★★★★  "käsikirjoitus on erinomainen, elokuvallinen toteutus silmiä hivelevä ja tulkinnat aivan huippuluokkaa" - Jarmo Valkola, Savon Sanomat

Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

21.-24.8.: Su klo 13, ti klo 17.30, ke klo 15
27.-31.8.: La klo 13, ma klo 15, ke klo 17.30
4.-14.9.: Esitysajat tarkentuvat myöhemmin

TANNA
(traileriin tästä linkistä)

Australia-Vanuatu 2015 | 104 min | K-12
Ohjaus: Martin Butler & Bentley Dean | Pääosissa: The People of Yakel

Yhdessä maailman viimeisissä heimoyhteisöissä elävä nuori nainen Wawa kieltäytyy järjestetystä avioliitosta. Hän pakenee rakastajansa Dainin kanssa ja aiheuttaa teollaan sodan, joka vaarantaa koko heimon tulevaisuuden. Perustuu tositapahtumiin.

Palkittu Venetsian elokuvajuhlien Critic's Weekin yleisöpalkinnolla sekä parhaasta kuvauksesta.

★★★★★  "hämmästyttävän hieno" -Olli-Matti Oinonen, Savon Sanomat

★★★★  "kaikin tavoin mitä universaalein elokuva... kohoaa korkeampiin sfääreihin elokuvaksi ihmisyydestä... elokuva rakkaudesta, uskollisuudesta, anteeksiannosta ja kyvystä uusiutua" -Episodi

Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

20.-25.8.: La klo 13.30, su klo 15, ti klo 15.15, to klo 17.45
28.-30.8.: Su klo 13, ti klo 17.30 (päättyy)

CHOCOLAT
(traileriin tästä linkistä)

Ranska 2015 | 119 min | K-12
Ohjaus: Roschdy Zem | Pääosissa: Omar Sy, James Thierrée

George Footit (James Thiérrée) oli aikanaan Ranskan suosituin sirkustaiteilija. Nyt mies sinnittelee yhtenä pienen sirkuksen vaatimattomista numeroista. Ajat ovat kovat, mutta Footit ei anna periksi. Eräänä päivänä hän päättää kokeilla jotain uutta sirkuksen vetonaulana toimivan kookkaan, tummaihoisen ”villimiehen” (Omar Sy) kanssa. Yrityksen ja erehdyksen kautta syntyy hullun nerokas klovnikaksikko, joka villitsi ranskalaisten sydämet 1800-luvun lopussa.

Roschdy Zemin ohjaama sydämellinen draama kertoo tositapahtumiin perustuvan tarinan Ranskan ensimmäisestä tummaihoisesta sirkustaiteilijasta, klovnista nimeltä Chocolat. Yhdessä Chocolat ja Footit rikkoivat rajoja – ja tekivät historiaa.

 

★★★★ "päärooleihin on valittu täysosumat" -Leena Virtanen, HS

Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

25.8.: To klo 20 (päättyy)

SPANDEX SAPIENS
(traileriin tästä linkistä)

Suomi 2016 | 87 min | K-16
Ohjaus: Oskari Pastila

Helluntailaisen saarnaajan poikana kasvanutta Michaelia kiusattiin poikavuosina Kanadassa. Hän löysi oman maailmansa sarjakuvien trikooasuisista sankareista ja television show-painijoista. Kehonrakennuksen seurauksena hän pystyi viimein itsekin verhoutumaan sankarin asuun. Michael muuttaa kaukaiseen Suomeen, jossa show-painikulttuuri on ennestään olematonta. Konservatiivisen ja vanhanaikaisen Michaelin vetämään painiseuraan ilmaantuu nuori transsukupuolinen Jessica, josta tulee Michaelille sekä fyysinen että ideologinen haaste. Suuttumus ja turhautuminen valtaavat Michaelin, joka etsii vielä nelikymppisenäkin vaimoa. Hän on valmis rakkauteen, kunhan oppii ensin luopumaan vihasta.

 

★★★★ "kiinnostavin suomalainen dokumenttielokuva pitkään aikaan" -Episodi

Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

19.-22.8.: Pe klo 16.15, ma klo 19.30 (päättyy)

LOLO
(traileriin tästä linkistä)

Ranska 2015 | 97 min | K-12 Ohjaus: Julie Delpy | Pääosissa: Julie Delpy, Dany Boon, Vincent Lacoste, Karin Viard, Frederic Beigbeder, Karl Lagerfeld

Julie Delpyn kuudes ohjaus LOLO alkaa intiimialueiden tuntemusten vertailulla porekylvyssä. Pariisilaiset ystävykset Violette (Delpy) ja Ariane (Karin VIard) ovat tuulettumassa Biarritzissa. Pätkäsuhteisiin juuttuneet kaverukset ovat yhtä mieltä: kesäromanssi ei olisi pahitteeksi...

Iso tonnikala sylissään kesäterassille lipsahtva IT-nörtti Jean-Rene (rooolissa velmu supertähtikoommikko Dany Boon) ei voisi olla kauempana pääkaupungin muotipiiressä liihottelevan Violetten mieltymyksistä, mutta niin vain pari löytäää toisensa puutarhajuhlien jälkimainingeissa. Viattoman Jean-Renen kielellinen lahjakkuus korvaa mmiesparan viheliäisen tyylitajun.

Kesädeitistä kasvaa kihkeä suhde. Jean-Rene saa tärkeän keikan Pariisista. Muutto pääkaupunkiin ja mahdollisesti jopa yhteisseen asuntoon kärjistää kiperästi pariskunnan eroavaisuuksia. Äidin suhteita rutiininomaisesti sabotoiva 19-vuotias kultapoju Lolo ei totisesti auta asiaa. Kirjailija Beigbeder (99 frangia) ja muotiguru Lagerfeld heittävät hilpeät roolit omanaa itsenään.

Lolo päästää katsojat kurkistamaan Julie Delpyn persoonallisen ajatuksenjuoksun kulissien taakse. "Olen vuodattanut tähän elokuvaan sydämeni ja sieluni ekä elokuavntekijänä että näyttelijänä", julistaa monilahjakas Julie Delpy.


Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

19.-24.8.: Pe klo 18.15, la klo 20, ma klo 13, ke klo 17.45
28.8.-1.9.: Su klo 17, ti klo 15.30, to klo 19.45
4.-14.9.: Esitysajat tarkentuvat myöhemmin

TODELLA UPEETA - ELOKUVA
(traileriin tästä linkistä)

Absolutely Fabulous The Movie | Iso-Britannia/Yhdysvallat 2016 | 91 min | K-12
Ohjaus: Mandie Fletcher | Pääosissa: Jennifer Saunders, Joanna Lymley, Julia Sawalha, Jane Horrocks, June Whitfield, Chris Colfer, Kate Moss, Lulu, Emma Bunton, Robert Webb, Barry Humphries

TODELLA UPEETA –elokuva tuo ensimmäistä kertaa valkokankaille tämän rakastetun kauhukaksikon: Edinan ja Patsyn. Jennifer Saunders (Edina) ja Joanna Lymley (Patsy) palaavat ikonisiin rooleihinsa yhdessä TV-sarjan muun alkuperäisen kaartin kanssa (Julia Sawalha/Saffy, Jane Horrocks/Bubble ja June Whitfield/äiti). Niin kuin olettaa voi, heidän valkokangasdebyyttinsä on yhtä hohdokas kuin mihin he ovat tottuneet: kimallusta, glamouria ja hulppeaa luksuselämää, johon kuuluvat shoppailu, cocktailit ja biletys Lontoon trendikkäimmissä mestoissa.

Mutta kun heitä aletaan syyttää muotibileissä tapahtuneesta suuren luokan onnettomuudesta, he joutuvat keskelle mediamyrskyä ja säälimättömien paparazzien hampaisiin. Kaksikko pakenee pennittöminä superrikkaiden suosimalle Ranskan Rivieralle ja uskoo onnistuneensa täydellisessä pakosuunnitelmassaan. Edina ja Patsy ajattelevat voivansa jatkaa pintaliitoelämäänsä loputtomiin.

Tv-sarjan tyylille uskollisena elokuvassa vilisee toinen toistaan suurempia elokuva-, musiikki- ja muotimaailman tähtiä.


Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

19.-24.8.: Pe klo 20, la klo 15.45, ti klo 13, ke klo 19.30
27.8.-1.9.: La klo 19.15, ma klo 19.30, to klo 17.30
3.-14.9.: Esitysajat tarkentuvat myöhemmin

THE LOBSTER
(traileriin tästä linkistä)

Kreikka/Irlanti/Alankomaat/Iso-Britannia/Ranska 2015 | 118 min | K-16
Ohjaus: Yorgos Lanthimos | Pääosissa: Colin Farrell, Rachel Weisz, Lea Seydoux, John C. Reilly, Olivia Colman

Kreikkalainen Lanthimos nappasi Dogtooth -läpimurtoelokuvallaan Oscar-ehdokkuuden. Lanthimoksen THE LOBSTER sai Cannesin elokuvajuhlien Jury Grand Prix'n.

Colin Farrell on elämänhaluton David, eronnut ja pölyinen täysturta. Hän on vaaraksi yhteiskunnalle, sinkku kun on. Kreikkalaisnero Yorgos Lanthimoksen ensimmäisessä englanninkielisessä elokuvassa sellaiset pakotetaan hotellin, jossa saa 45 päivää aikaa löytää puolison. Epäonnistujat `tuomitaan´elämään valitseminaan eläiminä. Farrell loistaa deadpan-Davidina, joka metsästää vastakappalettaan ja hoitaa koiraansa, entistä veljeään.

Alavireisen kaunis ja rohkea The Lobster voitti Cannesin Prix du Juryn. Tämä vino tarina rakkaudesta kuuluu niiihin todella harvinaisiin Tapauksiin, joita katsoessa miettii, miksei sellaista ole tehty koskaan ennen. Kuten upeassa Dogtoothissa (2010), Lanthimos tutkii rajoitteita ja estoja: ulkoisia ja sisäisiä muurejamme. Neuroottisen tarkka satiiri parisuhdepakkomielteisestä yhteiskunnasta kääntyy laajemmaksi ihmiselämän allegoriaksi.(teksti: Henna Raatikainen/ Rakkautta & Anarkiaa -katalogi)


Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

26.-31.8.: Pe klo 17.30, su klo 15.15, ma klo 13, ke klo 15
3.-21.9.: Esitysajat tarkentuvat myöhemmin

VIIMEINEN TANGO
(traileriin tästä linkistä)

Un tango más | Argentiina-Saksa 2015 | 85 min | -S-
Ohjaus: German Kral | Pääosissa: Maria Nieves Rego, Juan Carlos Copes, Melina Brutman

Viimeinen tango on tarina tangomaailman kuuluisimmasta pariskunnasta, ja heidän rakkaudestaan toisiinsa ja tanssiin.

María Nieves Rego (81) and Juan Carlos Copes (84) tapasivat toisensa teini-ikäisinä, ja tanssivat yhdessä miltei 50 vuotta. Nuo vuodet he rakastivat ja vihasivat toisiaan, erosivat ja palasivat yhteen monet kerrat. Nyt he kertovat koko maailmalle tuosta tunteiden myrskystä.

Elokuvassa Juan ja Maria kertovat tarinaansa joukolle nuoria tanssijoita ja koreografeja, jotka tulkitsevat heidän elämänsä suuret hetket upeiksi tansseiksi valkokankaalle. Se on kaunis, liikuttava ja unohtumaton tarina tangon hengestä ja sydämestä.


Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

26.-31.8.: Pe klo 19.15, la klo 17, ti klo 13, ke klo 19.30
3.-21.9.: Esitysajat tarkentuvat myöhemmin

KOMMUUNI
(traileriin tästä linkistä)

Kollektivet | Tanska-Ruotsi-Alankomaat 2016 | 112 min | K-12
Ohjaus: Thomas Vinterberg | Pääosissa: Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Helene Reingaard Neumann

Erikillä (Ulrich Thomsen) ja Annalla (Trine Dyrholm) on unelma. Keski-ikäistymistä ja -luokkaistumista välttääkseen pari päättää perustaa kommuunin. Yhdessä tyttärensä Frejan kanssa he muuttavat Erikin perimään hulppeaan huvilaan Kööpenhaminan hienostoalueelle ja kutsuvat mukaan joukon ystäviä. Talo on pian täynnä iloa ja elämää, asukaskokouksia, pitkiä illallisia ja yöttömiä öitä. Ystävyys, rakkaus ja yhdessäolo kukoistavat, kunnes syrjähypystä alkanut suhde rikkoo yhteisön tasapainon.

Berliinin elokuvajuhlien kilpasarjassa maailmanensi-iltansa saanut KOMMUUNI on Thomas Vinterbergin (Jahti, Submarino, Juhlat) elokuvista henkilökohtaisin ja saanut innoituksensa ohjaajan omista lapsuudenkokemuksista.

Komediaa tulvivan tyylikkään draaman naispääosassa nähdään karismaattinen Trine Dyrholm (Love is All You Need, Perilliset), joka oikeutetusti palkittiin Annan roolistaan Berliinissä parhaan naispääosan palkinnolla. Erikin roolissa vakuuttaa niin ikään kansainvälisesti ansioitunut Ulrich Thomsen (Banshee, Toinen mahdollisuus).


Liput: 9€ /7€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 7€, ma-to ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 7€
Ei ennakkovarauksia, lipunmyynti vain Kuvakukossa. Maksuvälineenä käyvät käteisen ja yleisimpien pankki- ja luottokorttien lisäksi myös Smartum-kulttuurisetelit ja SporttiPassi. Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.



mono

26.8. perjantaina klo 21.30

MANNERLAATTA
(traileriin tästä linkistä)

Suomi 2015 | 74 min | -S-
Ohjaus: Mika Taanila

Kino Kuvakukko ja ISAK ry esittävät osana Kuopio juhlii-ohjelmistoa perjantaina 26.8. klo 21.30 Mika Taanilan Mannerlaatta-elokuvan.

Mannerlaatta on elokuva lentopelosta, turvatarkastuksista ja aikavyöhykkeistä.

Mannerlaatta kuvaa elokuvan keinoin elämyksellisesti tilannetta kuvitteellisessa lentokenttähotellissa Helsinki-Vantaalla. Päähenkilö on saapunut työmatkallaan Tokiosta Helsinkiin ja toipuu hotellihuoneessaan aikaerosta ennen seuraavaa lentoa. Tapahtumat kiinnittyvät henkilön multi-taskingiin, jossa yksilön huomio ja aktiviteetti kohdistuu moneen suuntaan yhtä aikaa. Erilaisten teknisten laitteiden, kuten puhelimen, tietokoneen ja sykemittarin pirstoma ajankäyttö muokkaa tajuntaa.

Mannerlaatta on lettristinen elokuva, joka pohjautuu Harry Salmenniemen laatimaan tekstiin. Perinteisesti lukija hallitsee itse oman lukurytminsä. Tällä kertaa rytmi on tekijöiden ennalta määräämä. Teksti ”tapahtuu” lukijalle. Dualistisen teoksen kerronnassa vuorottelevat tekstit ja liikkuvan kuvan jaksot. Tekstit näkyvät kankaalla sellaisenaan, ilman esittäviä kuvia. Päähenkilön havainnot muuttuvat jatkuvasti, mieli vaeltaa kohteesta ja sisällöstä toiseen. Mannerlaatta liikkuu edestakaisin yhtenäisen keskeislyyrisen subjektin ja kokeellisen kielen materiaalisuuteen kääntyneen runon välillä. Teos sisältää sekä äärimmäisen kauniita ja lyyrisiä kohtia että monotonisia tekstimassoja. Graafisen asemoinnin tyylilaji on askeettisen ankara ja pelkistetty. Liikkuvan kuvan osalta käyttämämme tekniikka on suoraan kirkkaalle 35 mm -filmille valokopiointi sekä 35mm filminegatiivin valottaminen pimiössä ilman kameraa (fotogrammi). Jokainen ruutu on itsenäinen ja erilainen, jopa niin että kuvan ylä- ja alalaitaa perinteisesti merkitsevä kuvaviiva puuttuu kokonaan. Kun elokuva projisoidaan 24 ruutua sekunnissa, katsoja ei välttämättä pysty omaksumaan kaikkea informaatiota nopeasta välkkeestä, mutta suurimman osan kyllä. Fotokemiallinen filmi sisältää sattumanvaraisuutta ja orgaanisia elementtejä, kuten pölyä ja roskia. Materiaali on voimakkaasti läsnä tekstuureissa. Ulkoista, objektiivisesti havaittavaa todellisuutta filmipinnalla ovat mm. boarding passit, Minigrip-pussit (alle 100 ml nesteille), klemmarit, huonepöly, partavesi, parfyymi, ohut villalanka (purettu neule), tuhka, kännykän verkkolaite, luodit, bonuskortit, lasinsirut, kolesterolilääkkeet ja viivain. Osa fotogrammeista on valmistettu sekoittamalla närästyslääkkeitä poretabletteina suoraan valokuvakehitteeseen. (Mika Taanila & Harry Salmenniemi)

Ohjaajan sana
Yksityisen ja yleisen kontrollin välineet määrittelevät jet-laggereiden kansainvälisen lifestylen. Lentokenttien turvallisuusjärjestelmät ovat ymmärrettävistä syistä lisääntyneet 2000-luvulla jatkuvasti ja tulleet elimelliseksi osaksi matkustuskokemusta. Erilaisten screenien äärellä viettämämme aika on korvannut suorat ihmiskontaktit. Ruumintoimintojen vapaaehtoisesta, yksinäisestä tarkkailusta on tullut normikäytäntö. Päähenkilömme – tarinan kertoja – on kirjaimellisesti vailla ominaisuuksia. Jos ajatellaan elokuvan olevan konkretian taidetta, tällä kertaa paradoksaalisesti päähenkilön ikä, sukupuoli, ulkonäkö, ammatti jne jäävät katsojan omien mielikuvien ja tulkintojen varaan. Koska päähenkilöä ei koskaan nähdä, on myös mahdollista että henkilöitä on useita. Mannerlaatta käyttää minimalistisia keinoja saavuttaakseen maksimaalisen tehon. Lentomatkustamiseen liittyvät tekstit vuorottelevat ohikiitävien esinemassojen kanssa. Nopeuden ja pysähdyksen aaltoliike on oleellista äänikerrontaa: tiheistä äänikentistä hienovaraisiin äänitapahtumiin ja täyteen hiljaisuuteen. Rytmi on keskiössä ja muistuttaa musiikkia. Välillä se on hakkaava, välillä lempeän viipyilevä. Koska elokuvassa ei ole kameralla kuvattuja esittäviä kuvia, muodostavat valokopioiden ja fotogrammien varjokuvat, kirjaimet, sanat, fontit ja ladonta kokonaisen ja ehjän rinnakkaistodellisuuden.

Mannerlaatan sommittelu perustuu rajoitettuun sattumanvaraisuuteen, itse luotuihin pakotteisiin. Yksi tavoite on viedä elokuvaa takaisin peruselementteihinsä, antiikkiseen varjoteatteriin ja luolamiesten camera obscuraan. Tarinan päähenkilö on katsoja itse – ja hänen muistinsa. Ilman kameraa tehty Mannerlaatta kiinnittyy materialistisen elokuvan 1970-luvun antiillusionistiseen perinteeseen tuoden sen 2020-luvun mielenmaisemaan. Tässä mielessä Mannerlaatta on ehdotus “mahdottomaksi elokuvaksi”. (Mika Taanila)

Kirjoittajan sana
Lentämisen ydin on paranoia. Lentokentällä kaikkia epäillään, kaikkea kontrolloidaan, ja yksin jätetty reppu riittää aiheuttamaan kaaoksen. Matkustajan kannalta nöyryyttävät turvatarkastukset ovat järjestelmän näkökulmasta välttämättömiä. Jokaisen, joka tahtoo nauttia lentomatkustamisen vapaudesta, täytyy hyväksyä jonottamisen ja turvatarkastusten piina. Jatkuvasti tarkentuva kontrolli tekee lentokentällä asioimisesta yhä turhauttavampaa, mutta samalla lentämisestä yhä turvallisempaa. Koska lentokentät tapaavat olla epäkiinnostavia ja kalliita paikkoja ja lentokoneessa istuminen on lähellä mukavuuden vastakohtaa, lentoyhtiöiden on vaikeata markkinoida lentämistä miellyttävänä elämyksenä. On miltei mahdotonta saada kuluttaja vakuuttamaan siitä, että muovirasiaan tungettu juustosämpylä on herkullinen ateria ja että kymmenen tunnin istuminen pienessä tuolissa merkitsee todellisuudessa äärimmäistä vapautta. Samalla lentämisen katastrofaaliset ekologiset seuraukset on saatava piilotettua vastuullisen ympäristöpuheen alle. Kirjailijan kannalta tällaisen markkinoinnin kieli on tietenkin poikkeuksellisen kiinnostavaa. Kirjoittaessani Mannerlaattaa seurasin lukuisten lentoyhtiöiden ja lentokenttien twitter-tilejä. Olen harvoin törmännyt niin epätoivoiseen kirjoitettuun kieleen. Yllätyksekseni huomasin pikku hiljaa ihastuvani lentoyhtiöiden kommunikaatioon; tunsin pääseväni lähelle markkinoinnin ydintä. Mielestäni erityisen puhuttelevaa oli eri bonusjärjestelmien monimutkaisuus, kuluttajan pääseminen osaksi kompleksista lakiverkkoa ja mahdollista valitusvyyhtiä.

Alusta asti tiesin, että teksti olisi olennainen osa elokuvan tarinaa. Mutta en missään nimessä tahtonut perinteistä tarinaa, tahdoin tulevaisuuteen kurkottavan: mieluummin monta toisiinsa sopimatonta ja keskenään riitelevää mahdollisuutta kuin yksi vakuuttavasti kulkeva tarina. Tahdoin paljon paranoiaa, rehellistä kuolemanpelkoa, hieman kauneutta, muutaman vitsin, ja isoja readymade-tekstilaattoja, joissa lentokenttien kielellinen todellisuus purskahtaisi esille – ja tahdoin kaiken tämän sijoitettuna miltei järjellisen esipuheen ja loppusanojen väliin.
(Harry Salmenniemi)

Tekijöistä:
Mika Taanila (s. 1965) on Helsingissä asuva elokuvaohjaaja / kuvataitelija. Taanilan teoksia on esitetty lukusilla elokuvafestivaalilla ja erikoistapahtumissa. Festivaaleja ovat olleet mm. Toronto TIFF, Oberhausen Kurzfilmtage, Karlovy-Vary, CPH:DOX, Clermont-Ferrand ja IDFA. Retrospektiiviset sarjat Taanilan elokuvista on nähty mm. seuraavilla festivaaleilla: International Film Festival Rotterdam, Festival Nouveau Cinéma de Montréal, Festival International du Film de La Rochelle, Bildrausch Basel, Uppsala Internationella Kortfilmfestival ja Mostra Internazionale del Nuovo Cinema
di Pesaro. Taanilan liikkuvan kuvan installaatioita on nähty merkittävissä kansainvälisissä ryhmänäyttelyissä, kuten Kasselin Documentassa (2012), Istanbulin, Berliinin ja Shanghain biennaaleissa (2001–2006), Manifesta 4:ssä (2002) ja Aichin triennaalissa (2013). Yksityisnäyttelyitä hänellä on ollut mm. Hämeenlinnan taidemuseossa (2015–2016), Kiasmassa (2013–14), Contemporary Art Museum St. Louis’issa (2013), TENT Rotterdamissa, (2013), Badischer Kunstvereinissa (2008), Dazibao, Montréalissa (2007) ja Zürichin Migrosmuseumissa (2005). Vuonna 2015 Mika Taanila voitti Ars Fennica -palkinnon.

Harry Salmenniemi (s. 1983) on tärkeimpiä nuoria suomalaisia nykyrunoilijoita. Hän on julkaissut viisi runoteosta Virrata että (2008), Teksas, sakset (2010), Runojä (2011), Kivirivit (2013) sekä Pimeän lehdet (2015) ja toimittanut kokeellisen runouden antologian Vastakaanon (2011) yhdessä Juri Joensuun ja Marko Niemen kanssa. Salmenniemi sai Kalevi Jäntin -palkinnon vuonna 2010. Salmenniemi on kirjoittanut tekstin Kalle Nion sirkusesitykseen Nopeussokeus, joka on tähän mennessä esitetty yli kahdessakymmenessä maassa. Useita Salmenniemen runoja on sävelletty kuoroteoksiksi. Oopperateos Autuus (säv. Antti Auvinen, ohj. Teemu Mäki) on yksi vuoden 2016 Teosto-palkintoehdokkaista. Mannerlaatta on ensimmäinen laajempi esitys Salmenniemen teksteistä kansainvälisessä kontekstissa. Salmenniemi asuu Jyväskylässä.

Teoksen musiikista vastaava Mika Vainio (s. 1963) on minimalistisen elektronimusiikin pioneereja. Hän on tehnyt kansainvälisesti arvostettuja ja kriitikoiden ylistämiä albumeita vuodesta 1993 lähtien, joko yksin soolotuotantona tai muiden avantgarde-artistien (mm. Alan Vega, Stephen O’Malley, Keiji Haino, Bruce Gilbert) kanssa. Vuosina 1993–2013 hän muodosti kuuluisan Pan sonic -yhtyeen yhdessä Ilpo Väisäsen kanssa. Vainio ja Taanila ovat tehneet yhteistyötä jo aiemminkin, lyhytelokuvassa Fysikaalinen rengas (2002) ja pitkässä dokumentissa Atomin paluuu (2015). Vainio asuu
tällä hetkellä Oslossa.

ohjaus: Mika Taanila
teksti: Harry Salmenniemi
musiikki: Mika Vainio
graafinen suunnittelu: Markus Pyörälä
äänisuunnittelu: Olli Huhtanen
tuotanto: Jussi Eerola / Elokuvayhtiö Testifilmi Oy
kesto: 74 minuuttia, DCP, mv, 1:1,85, ääni 5.1
ensi-ilta: Berlinale Forum Expanded 15.2. 2015


Liput: VAPAA PÄÄSY! Ovet aukeavat n. puoli tuntia ennen esitystä ja suljetaan käytännön syistä heti näytöksen alkaessa, joten ethän saavu myöhässä paikalle.